Simon Skov Fougt
Velkommen Læremidler Artikler Fagbøger/rapporter Musik Kurser Slides Holocaust Cand.pæd. Ph.d. Scenariedidaktik Medierne Kontakt/Om

KOMMENDE KURSER

28. april 2022: Holocaustforedrag på Brøderup Efterskole

 

23. august 2022: RAP, rytme og refleksion. Oplæg på Literacydidaktik i fagene: Sprog åbner for fordybelse og refleksion, Esbjerg

 

29. august 2022: RAP, rytme og refleksion. Oplæg på Literacydidaktik i fagene: Sprog åbner for fordybelse og refleksion, København

 

KOMMENDE UDGIVELSER

Fagdidaktisk opslagsbog i dansk (red. Bodil Nielsen). Hans Reitzels Forlag. Udkommer ultimo april 2022. Opslagene

  • "Digital kommunikation"
  • "Indhold"
  • "Kommunikation"
  • "Literacy"
  • "Multimodale tekster"

Håndbog i scenariedidaktik. Red. Simon Skov Fougt (AU), Jeppe Bundsgaard (AU), Thorkild Hanghøj (AAU) & Morten Misfeldt (KU). Forventet 18. maj 2022. 

Heri 

  • Kapitel 1, "Scenariedidaktik – en introduktion" (Bundsgaard, Fougt, Hanghøj & Misfeldt),
  • Kapitel 2, "Scenariedidaktisk undervisning på tværs af roller, rum, ting og tid" (Fougt, Bundsgaard, Hanghøj & Misfeldt), Kapitel 3 "Scenariedidaktik i dansk – et overblik" (Hanghøj, Fougt, Bundsgaard, Lorentzen, Brahe -Orlandi, Molbæk & Rørbech)
  • Kapitel 4, "Fagforståelsen – en udfordring for scenariedidaktisk (dansk-)undervisning" (Fougt)
  • Kapitel 32, "Digital myndiggørelse, teknologisk handleevne og demens" (Philipps & Fougt)

 

Temanummer af Acta Didactica Norden, høst 2022: Informatik som almen kompetence på alle uddannelsesniveauer. Red. Simon Skov Fougt (AU) & Michael E. Caspersen (IT Vest). Forventet efterår 2022

Jeg er lektor i literacy research ved Nationalt Center for Skoleforskning (NCS) og Afdeling for Fagdidaktik på Aarhus Universitet, DPU, og national forskningsleder på PIRLS-undersøgelsen (Progress in International Reading Literacy Study). Forud har jeg arbejdet 12 år som folkeskolelærer, et som projektansat forlagsredaktør, små fem år som adjunkt/lektor på læreruddannelsen, og så har jeg skrevet ph.d. (2015) om lærerkompetenceudvikling og scenariedidaktik.

 

Mine primære interesseområder er literacy, multimodalitet, lærerkompetenceudvikling, it, teknologifortståelse, læremidler og scenariedidaktik.

 

Parallelt udvikler jeg digitale og analoge undervisningsmaterialer til folkeskolen, også primært inden for dansk og it, ligesom jeg skriver artikler og bøger og står for lærer- og skoleudviklingskurser inden for samme områder.

 

Under "Cand.pæd." findes afhandlinger, undersøgelser, rapporter mv. i forbindelse med cand.pæd. didaktik-studiet på DPU, 2003-2009.   

 

 

SENESTE BOGUDGIVELSER


 

Redigeret af Simon Skov Fougt
Webmaster: Simon Skov Fougt
Sidst opdateret: 27-04-2022
Denne sides adresse: www.simon-skov-fougt.dk/main/top/index.php
SmartSite Publisher