Simon Skov Fougt
Velkommen Digitalt Analogt Konsulent Artikler Publikationer Musik Kurser Slides Holocaust Cand.pæd. Ph.d. Scenariedidaktik Kontakt/Om Live
Gribskov Kommune, efterår 2017
Læsepædagogen 2017

Scenariedidaktik

Forskningsmæssigt og praktisk er scenariedidaktik mit store interesseområde. 

 

Scenariebaserede undervisningsforløb, er forløb, hvor eleverne ”… indgår i en praksis, et scenarie, hvor der er nogle at kommunikere med, forskellige opgaver, evt. forskellige roller til forskellige elever samt et reelt produktionsmål” (Bundsgaard, Misfeldt & Hetmar 2012, s. 30). Scenariedidaktik handler altså om at tænke i scenarier, hvor fagligheden anvendes, i stedet for at tænke i isolerede fagligheder. Scenariet skal give en meningsfuld klangbund for det, der skal læres.

 

Herunder kan du dowlade en såkaldt planlægningsguide til scenariebaserede undervisningsforløb. Guiden støtter læreren i at overskue scenariet og holde et fagligt fokus. Guiden blev oprindeligt udviklet af Jeppe Bundsgaard, og siden har jeg i tre omgange justeret den, bl.a. på baggrund af erfaringerne fra mit ph.d.-projekt.

 

Planlægningsguide til scenariebaseret undervisning
Download iempty-format

Af Simon Skov Fougt og Jeppe Bundsgaard.

Du kan også se ekmepler på udfyldte planlægningsguides her.

 

Den ene er udarbejdet af tidligere lærer, cand.pæd. Rikke Bundsgaard, adjunkt på UC Lillebælt, Læreruddanmelsen i Jelling, og beskriver et avisforløb i dansk i 5.kl.
 

Klassens avis
Download ipdf-format

Den ene er udarbejdet af tidligere lærer, cand.pæd. Rikke Bundsgaard, adjunkt på UC Lillebælt, Læreruddannelsen i Jelling, og beskriver et avisforløb i dansk i 5.kl.

Den anden er udarbejdet af lærer Sofie Nørgaard Jensen, Tåsingeskolen, og beskriver et forløb om rap i engelskundervisning i udskolingen.

Rap lige in the ghetto
Download ipdf-format

Den anden er udarbejdet af lærer Sofie Nørgaard Jensen, Tåsingeskolen, og beskriver et forløb om rap i engelskundervisning i udskolingen

 

Du kan læse mere om scenariebaserede undervisningsforløb i

 

  • Bundsgaard, Misfeldt & Hetmar (2012): "Literacy i scenariebaserede undervisningsforløb" på Viden om læsning her  
     

  • Hanghøj, Misfeldt, Bundsgaard, Hetmar og Fougt (kommende): Hvad er scenariedidaktik? Omverdens praksisformer i undervisning  (red. T. Hanghøj, M. Misfeldt, J. Bundsgaard, V. Hetmar og S.S. Fougt). Aarhus Universitetsforlag. Forventet efterår 2017

     

  • Min ph.d.-afhandling Lærerens scenariekompetence her.
     

  • Fougt (2013) "Skrivning, situationsdidaktik og storyline"I: Madsbjerg, Sigrid, & Friis, Kirsten (red.): Skrivelyst i fagene. Dansk Psykologisk Forlag 
     

  • Fougt (2013) "Situationsdidaktik: Fra teori til praksis. Et casestudie med en intervention" I: Cursiv, Aarhus Universitet (2013)  

 

Redigeret af Simon Skov Fougt
Webmaster: Simon Skov Fougt
Sidst opdateret: 19-11-2017
Denne sides adresse: www.simon-skov-fougt.dk/main/scenarietbaseretundervisning/
index.php
SmartSite Publisher